ŠKODA Muzeum představuje jediný dochovaný exemplář sportovního vozu Laurin & Klement BSC z roku 1908

 

Mladá Boleslav, 12. listopadu 2018 – Sportovní automobil Laurin & Klement BSC, který právě letos oslavuje své 110. „narozeniny“, se nově stal součástí expozice ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. Vůz v uplynulých dvou letech prošel celkovou renovací, při které tým odborníků vycházel z dochované originální výkresové dokumentace a dalších unikátních pramenů. Všechny důležité mechanické komponenty plně provozuschopného unikátu jsou původní, včetně motoru s autentickým výrobním číslem, se kterým sportovní vůz v roce 1908 opustil výrobní halu v Mladé Boleslavi.

Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi, říká: „Sportovně koncipovaný Laurin & Klement BSC z roku 1908 je jediným dochovaným exemplářem z dvanácti vyrobených kusů. Jsme velmi rádi, že tento unikát můžeme po náročné dvouleté renovaci zařadit do zlatého fondu našich sbírek.“

Laurin & Klement BSC jako hvězda stříbrného plátna
Jediný do dnešních dnů dochovaný exemplář modelu Laurin & Klement BSC byl zkompletován 12. července 1908, číslo motoru 5635 potvrzuje originalitu vozidla. Rarita na čtyřech kolech změnila několikrát majitele a prošla řadou modifikací. Připomeňme přestavbu na závodní speciál, rekvizitu filmu Alfréda Radoka „Dědeček automobil“, uvedeného do československých kin 27. března 1957. V pozdějším období se několikrát změnila podoba přední kapoty, ale i blatníků a řady detailů vozu BSC, mimo jiné v rámci úprav pro další filmové produkce. Všechny podstatné mechanické skupiny však zůstaly zachovány a spolehlivý provozuschopný vůz patřil ke stálicím československé scény historických vozidel.

Součástí sbírek ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi se unikátní automobil Laurin & Klement BSC stal v roce 2016. Po detailní analýze stavu vozidla a na základě rešerší dochovaných archivních pramenů byly zahájeny náročné restaurátorské práce, směřující k uvedení modelu BSC do stavu co nejbližšího originální podobě z roku 1908. Laurin & Klement BSC patří k nejcennějším exponátům ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.

Historie modelové řady BS
Po zahájení produkce jízdních kol na sklonku roku 1895 rozšířil mladoboleslavský podnik Václavů Laurina a Klementa nabídku o motocykly (1899) a již na sklonku roku 1905 ukázal definitivní podobu prvního vozu Laurin & Klement Voiturette A. Během následujících dvou let provedla automobilka z Mladé Boleslavi řadu podstatných konstrukčních změn. Rychle rostoucí poptávka po jejích moderně řešených vozidlech s již tehdy příznivým poměrem užitná hodnota/cena vedla k podstatnému zvýšení objemu výroby – z desítek kusů v roce 1906 na takřka 500 automobilů ročníku 1908.

Významné místo mezi nimi tehdy zaujímala modelová řada BS. Od původních voiturett typů A, B a B2 s vidlicovým uspořádáním dvojice válců se lišila hlavně řadovým dvouválcem o objemu 1399 cm3. Agilní výrobce již tehdy vycházel vstříc specifickým potřebám zákazníků, například lékařů či obchodníků. V nabídce řady BS tak figurovala celá řada provedení karoserie, postavených na podvozcích o nejméně šesti různých délkách rozvoru náprav (1905-2380 mm) a pěti variantách rozchodu kol (1120-1300 mm). Jednalo se o osobní voituretty (francouzský výraz pro malý automobil, vozík), taxi, ale i lehké užitkové verze. V období 1908-1909 vzniklo celkem 66 vozidel L&K řady BS.

K nejcennějším z nich patří 12 vozů ve sportovním provedení BSC, o výkonu zvýšeném na 12 k (8,8 kW) oproti 10 k (7,4 kW) modelu BS. První z BSC opustilo bránu továrny Laurin & Klement 10. června 1908, poslední pak 20. října 1908. Plně provozuschopný podvozek určený ke stavbě individuální karoserie podle přání zákazníka stál 5000 K (rakousko-uherských korun), cena vozu se standardní otevřenou dvousedadlovou karoserií činila 5500 K.

\\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\
 
Celkem inzerátů:
19931
Za posl.24 hodin:
103
 
Počet online uživatelů:
?
Sraz vozidel DDR 26.04.2019 - 28.04.2019 Vzpomínková jízda na Zdeňka Křivohlavého 26.04.2019 - 27.04.2019 Burza Olšany 27.04.2019 - 27.04.2019 Grand Veteran 27.04.2019 - 27.04.2019 Tradiční kladenská burza historických vozidel 27.04.2019 - 27.04.2019 Start sezóny HV 200km Československem 27.04.2019 - 27.04.2019 VI. Cestujeme veteránem 250 let po cestách F. L. Věka 27.04.2019 - 27.04.2019 Zahájení sezóny 2019 ČKHM Ostrava 27.04.2019 - 27.04.2019 Burza Divišov 27.04.2019 - 27.04.2019 Zahájení veteránské sezóny 27.04.2019 - 27.04.2019 X. Vzpomínková jízda za Františka Sassmanna 27.04.2019 - 27.04.2019 Otevření lázeňské sezóny 2019 27.04.2019 - 27.04.2019 Soutěž elegance Sychrov 2019 27.04.2019 - 27.04.2019 O 106 Jihočeským krajem -200 mil jihočeských, VIII. ročník 27.04.2019 - 27.04.2019 Veterán Párty 2019 27.04.2019 - 27.04.2019 Burza Chrášťany u Českého Brodu 28.04.2019 - 28.04.2019 Jarní vyjížďka strojů minulého tisíciletí s burzou 28.04.2019 - 28.04.2019 17. Jarní jízdy zručnosti v Přerově 28.04.2019 - 28.04.2019 KHV Holíč - Jarná motoristická burza 28.04.2019 - 28.04.2019 Testace ČKHM Ostrava 28.04.2019 - 28.04.2019

iVeteran.cz