IV. Vzpomínkový Svatokopecký okruh

V sobotu 19. srpna probíhal v okolí Olomouce sraz historických vozidel vyrobených před rokem 1964 pod názvem IV. Vzpomínkový Svatokopecký okruh, pořádaný místním klubem SKAM Olomouc.
Více než 70 posádek si dalo dostaveníčko před olomouckou Veteran Arenou, která tak byla doslova v obležení veteránů. K vidění byly snad všechny prvorepublikové domácí značky aut jako Aero, Praga, Tatra, Škoda, Walter, Wikov a Zbrojovka. Zřejmě nejzajímavějším vozem byla ale žlutočerná Bugatti 57 z roku 1934. Mezi poválečnými vozy (konkrétní průměrný rok výroby všech zúčastněných veteránů byl 1943,74) si diváci mohli mimo našich domácích škodovek a tater (včetně třeba Tatry 87) prohlédnout zejména sportovní anglické vozy MG, Triumph a Austin Haeley. Nechyběl ani legendární WV Brouk nebo ruská Volha a Moskvič. Velmi milý byl krásně zrenovovaný italský lidový Fiat Topolino (1948), jemuž dělal protiklad americký koráb Buick Super Riviera z roku 1958.
Mezi asi dvacítkou motocyklů převažovala samozřejmě značka Jawa, zejména díky svým poválečným modelům „pérák“ a „panelka“ ale i ikonou Jawa 500 OHC. Předválečnou éru reprezentovaly dvě „175 speciálky“. Ze zahraničních značek vedla jako v automobilech opět Anglie, kterou reprezentovaly tři motocykly BSA , tři Ariely a Norton.
Návštěvníci Letní Flory 2017 měli tentokrát květinové pohledy ozvláštněny ještě pestrobarevnou paletou historických vozidel, neboť první zastávkou bylo právě Výstaviště Flora Olomouc. Rudolfova alej, kde byla vozidla vystavena, slavila 150 let.
Po 12 hod se vozidla vydala na plánovanou trasu IV. vzpomínkového Svatokopeckého okruhu. Trasa zavedla automobily a motocykly na dva historické závodní úseky. Prvním byl Svatokopecký okruh (1946 -1964) a druhým byl závod do vrchu Svatý Kopeček (1926-1927). Jelo za mírného deště, který doprovodil posádky až do 35 km vzdáleného cíle – Parku Sportu v Hrubé vodě. Tam účastníci poobědvali ve „3 a 1/2“ hvězdičkovém Hotelu Hluboký Dvůr. Po obědě se mohli například projet na bobové dráze či projít nově otevřenou Kamzíkovu stezku. Atrakcí Park Sportu v Hrubé vodě nabízí více, ale počasí bohužel tentokrát těmto aktivitám zpočátku nepřálo.
Odpolední itinerář účastníky zavedl už za mnohem příjemnějšího počasí ještě na třetí historickou trať, tentokrát rychlostního závodu Příkazy – Křelov. Na této spojnici se jezdilo na čas v letech 1924 -1925. Než se však tato trať projela, proběhlo ještě v Přikazích u Záloženského domu už tradiční fotografování před pamětní deskou. SKAM jí tam nechal umístit v roce 2003 na připomenutí památného října 1923, kdy byl v tomto domě ustaven původní klub SKAM Olomouc. To už bylo počasí opět příznivé a dovolilo posádkám ukončit akci i v otevřené pevnosti Fort XX v Křelově.
foto Tonda Malý, Karel Manek